SM7CZL

 

 

SM3CZL

 

Jag blev  SM3:a när vi hösten 1963 flyttade till Älandsbro strax norr om Härnösand. Lägenheten medgav inga större utsvävningar i antenn väg. Hyresvärden kunde dock acceptera att jag så småningom fick  sätta upp upp en diskret Windom antenn på låg höjd. 

Den 29:e mars 1964 kördes första QSO:et med DM3SB på 40 meter telegrafi. Jobbet tog som vanligt mesta tiden så antalet QSO som SM3:a var klart begränsade.

Hade förmånen att vara medlem i HSA, Härnösands sändareamatörer.

 

HSA:s klubbstuga som den ser ut idag (2007). Plats stadsberget.

 

 

 

Resan till SM3 land 2007.

 

Under åren 1963 och fram till våren 1966 bodde vi i Älandsbro strax norr om Härnösand. I stället för att som vanligt åka en tur till Tyskland och den europeiska kontinenten, valde vi denna sommar,2007, att göra en kort tur upp till Norrland. Det skulle bli spännande att återse den del av Sverige där vi bott och arbetat några år. Skulle vi känna igen oss ?

 

Småbåtshamn i Hudiksvall.

Här köpte vi Neptunkryssaren, 1965, och seglade henne till Härnösand. Seglatsen tog nästan två dygn. 

I Timrå kommun på väg in i Ångermanland står " Y et ". På den tiden då bilarna hade  en länsbokstav hade bilar i Västernorrlands län bokstaven Y  ( " klyktattare " ).

"Y et"  som är skapat av Bengt Lindström är 30,5 meter högt med en vikt av 700 ton.

 

Infarten till Härnösand över klaffbron är sig lik sedan vi bodde här. 

 

 

Residenset med hemvist för  "Hövdingen " i Västernorrlands län.

 

Utsikten från berget över Härnösand.

 

 

Huvudkontoret för Åkermanmaskiner i Norrland AB, Älandsbro. Fram tills dess VME / Volvo sålde Åkermans säljorganisation. Idag länets företagarhus.

En tillbyggnad har gjorts på vänster sida.

 

Skylten i " Fränsta färger " sattes upp när byggnaden uppfördes i början på 60-talet.

 

Frölanders Entreprenad KB. En uttjänt Åkerman 475 nu satts på piedestal. Maskinen har reg.nr 4216 och var alltså den 216:e 475:an som som byggts på fabriken i Eslöv.

Standard färgen " Fränsta färgen " är väl bibehållen.

 

Numera har den nya bron, Höga kusten bron, ersatt Sandöbron. Ett imponerande byggprojekt.

 

Även om en del förändrats under dessa år är somligt sig likt. Här Bollstabruk mellan Kramfors och Sollefteå.

 

Men så var det då denne Kung Chulalongkorn av Siam. Nuvarande Thailand. Född i september 1853 som blev konung vid 15 års ålder. Ansedd som den störste och mest älskade av de siamesiska monarkerna än i dag. Han besökte Europa vid två tillfällen, 1897 och 2007. Resan företogs på hans lustjakt Maha Chakri. Inviterad av Kung Oskar den andre, kom han till Sverige i juli 1897 ombord sin jakt och gick i land i Härnösands hamn. Resan från Stockholm tog 18 timmar. Kungens eget fartyg var för stort för att färdas på Ångermanälven så följet om cirka 30 personer fick gå om bord på ett mindre fartyg, Strömkarlen. Ryktet förtäljer att när Kungen med följe angjorde Härnösands hamn spreds informationen att ett harem fanns ombord. Stora delar av stadens befolkning vakade enträget hela natten för att få en syn av synden.

Det förtjänar att nämnas att invitationen att komma till Sverige primärt handlade om att besöka " The International Art and Industri Fair in Stockholm ". Men Kung Oskar ville även visa sin gäst andra delar av Sverige. Kung Chulalongkorn hade bl.a. ett intresse av sågverksindustrin vilket förde honom till Norrland.

 

Strömkarlen som modell på Sollefteå museum.

Den 18:e juli 1897 kommer Kungen till Sollefteå och slår sig ner på hotell Appelberg.

Hotellet finns kvar än idag.

Kungen med en del av sitt följe. 

 

Magnifikare brunnslock än de i Sollefteå har sällan skådats.

En tribut efter Kung Chulalongkorns besök ?

 

Nästa dag åkte Kungen med följe tåg från Sollefteå till Bispgården där lunch intogs. Färden gick därefter vidare med häst och vagn till Utanede nära Indalsälven, där färd med båt, ångaren Liden, från Edset nerströms till Sundsvall företogs. 

När vägen nära Utanede 50 år senare byggdes om, kom man ihåg Kung Chulalongkorns resa och därför kallade man den nybyggda vägen " Kung Chulalongkorns " väg.

Under mitten av 1992 kom en Thailändsk danstrupp till Ragunda. Den fick höra om vägen och att den fått namn efter Kungen. Deltagarna besökte platsen och blev helt fascinerade. Detta ledde till att en förening och en stiftelse bildades och under 1997 kunde man starta bygget av en Siamesisk Paviljong i Utanede som ett minnesmärke över Kung Chulalongkorns besök i Sverige.

 

Thailändska hantverkare har utsmyckat Paviljongen.

Ytterligare detaljer från Paviljongen.

 

 

 

Och här en miniatyr. Enligt uppgift är sådana vanligt förekommande i Siam.

THE END, THAT'S ALL FOLKS !!

Tillbaka